Karuna Kinderpraktijk
Begeleiding en diagnostiek voor hoogbegaafde & hoogsensitieve kinderen
Psychologisch onderzoek (diagnostiek)

Tijdens een psychologisch onderzoek wordt er, met behulp van verschillende psychologische instrumenten (tests, vragenlijsten, observaties), een zo compleet mogelijk beeld gevormd van het kind. De capaciteiten, vaardigheden en persoonskenmerken worden in kaart gebracht. Op basis hiervan wordt advies gegeven voor thuis en op school. 


Uitgangspunt voor een onderzoek is altijd een concrete vraag, bijvoorbeeld:


- Is mijn kind hoogbegaafd? Wat heeft hij nodig om zich optimaal te ontwikkelen op school?

- Mijn kind zit slecht in haar vel en gaat niet graag naar school. Wat is er aan de hand? Wat heeft ze nodig?

- Welk type voortgezet onderwijs is passend voor mijn kind?

- Mijn kind heeft thuis ontelbare interesses en leert moeiteloos, maar op school droomt ze weg en haalt slechte cijfers. Wat is er aan de hand? Hoe kunnen we  haar helpen?


Karuna biedt vier soorten psychologisch onderzoek:


1. Beknopt intelligentie-onderzoek. Bij dit onderzoek worden de intellectuele capaciteiten in beeld gebracht. Een telefonisch intake-gesprek en een schriftelijke anamnese zijn inbegrepen. Er wordt een schriftelijk verslag van de resultaten en de advisering thuisgestuurd. Dit type onderzoek wordt aangeraden wanneer er geen zorgen/problemen in de ontwikkeling zijn en er een specifieke vraag over het intelligentie-niveau is (bijvoorbeeld voor toelating tot onderwijs voor hoogbegaafden of een plusklas, of voor advies over welk niveau voortgezet onderwijs passend is).


2. Intelligentie-onderzoek + screening hoogbegaafdheid. Als toevoeging op het intelligentieonderzoek wordt een uitgebreide screening op kenmerken van hoogbegaafdheid afgenomen. Dit type onderzoek geeft ook bij eventueel onderpresteren beter zicht op de begaafdheid en - op hoofdlijnen - welke begeleiding wenselijk is. 


3. Compleet begaafdheidsonderzoek.  Dit is een compleet onderzoek en brengt in beeld of een kind hoogbegaafd is en welke begeleiding het nodig heeft. Er wordt verder gekeken dan de intelligentie, ook naar de gevoeligheden, creatieve kwaliteiten en het sociale en emotionele functioneren op basis van observaties tijdens het onderzoek. Een persoonlijk intake-gesprek en nagesprek zijn inbegrepen. Een uitgebreid schriftelijk verslag van de resultaten en de advisering wordt thuisgestuurd. Als er zorgen zijn over de ontwikkeling of je een zo compleet mogelijk beeld van je kind wilt, raad ik dit type onderzoek aan.


4. Begaafdheidsonderzoek + sociaal/emotioneel/executieve functies. Wanneer er specifieke vragen zijn over het sociaal en emotioneel functioneren en/of over de executieve functies, raad ik dit type onderzoek aan. Er worden dan aanvullende vragenlijsten ingezet, gericht op het in kaart brengen van het gedrag, zowel door de ouders als (desgewenst) door de leerkrachten.

Wanneer je twijfelt welk soort onderzoek voor jullie geschikt is, neem gerust contact op, dan kijken we samen wat het beste past. Onderzoek is mogelijk bij kinderen vanaf 3 jaar en in principe tot 16 jaar. Zowel de school als de ouders kunnen een onderzoek aanvragen.


Een psychologisch onderzoek vindt doorgaans op één dag plaats en duurt - afhankelijk van de vraag en het kind - enkele uren tot het grootste deel van een (school)dag. Bij jonge kinderen werkt twee keer een ochtend vaak beter. Het onderzoek wordt in principe uitgevoerd in de praktijkruimte in Velp. Het intakegesprek en/of nagesprek kan eventueel ook via videobellen, als u verder weg woont en de reistijd een belemmering is. 


Kijk hier voor de tarieven van Karuna.

Share by: