Karuna Kinderpraktijk
Begeleiding en diagnostiek voor hoogbegaafde & hoogsensitieve kinderen
Individuele begeleiding

Soms kan het nodig zijn om een kind een periode extra begeleiding te bieden. Vaak is een psychologisch onderzoek het startpunt voor begeleiding, maar dit hoeft niet.


Wanneer we een begeleidings-traject in gaan, loop ik als het ware een stukje mee op met het kind en de ouders. Om wat ruimte te geven, te leren anders naar zichzelf, elkaar en de omgeving te kijken. Ik geef instrumenten in handen om anders met de dingen om te gaan, zodat het kind en het gezin daarna weer op eigen kracht verder kunnen.


Vaak is een thema het accepteren en waarderen van de eigen indenteit. Voor een hoogbegaafd of hooggevoelig kind is dit immers vaak een extra uitdaging. En juist zo belangrijk om een gezond zelfvertrouwen te ontwikkelen. Een ander onderwerp is het leren jezelf te gaan begeleiden in het leven. Bijvoorbeeld voor een hooggevoelig kind is het belangrijk te herkennen wanneer het overprikkeld is of dreigt te raken en wat je kan doen om jezelf weer in balans te brengen. Een hoogbegaafd kind kan bijvoorbeeld leren bewust te kiezen wanneer het zich wel of niet aanpast aan de omgeving.


Vaak is er ruimte nodig om emotionele zaken te verwerken. Die ruimte is er in de begeleiding. Ik kan een kind of de ouders leren beter in contact te komen met de gevoelens en het eigen lijf. Of het gaat er juist om om te leren leren, om goede leerstrategieën te ontwikkelen. We kunnen werken aan faalangst, overmatig perfectionisme of een al te kritische houding (naar zichzelf en/of anderen).


Mijn manier van werken is zowel analytisch en op wetenschappelijke inzichten gebaseerd, als intuïtief en eclectisch. Dat wil zeggen dat ik uit een ruime bagage aan werkwijzen, invlashoeken en methodes kies wat ik denk dat dit kind of dit gezin deze situatie nodig hebben. Onderdelen van de begeleiding kunnen o.a. zijn:


  • creatieve expressie zoals tekenen, schilderen, knutselen
  • verbeeldend spel
  • rollenspel
  • opdrachten voor thuis
  • lichaamsoefeningen (yoga, mindful movements)
  • mindfulness
  • activiteiten in de natuur
  • gesprekken
  • werk-/leeropdrachten of projecten
  • Een kind staat nooit los van het gezin en de rest van de omgeving. Waar nodig en mogelijk betrek ik ook de ouders, broers/zussen of school/leerkracht(en) in het traject.

Voorlopig biedt de praktijk geen begeleidingstrajecten aan. Mogelijk kan ik meedenken over een collega waar jullie terecht kunnen.

Share by: